Wijhe, Dorp, Oranjelaan, Molentje "De Kleine De Vlijt" achter Zorgcentrum "Het Weijtendaal".

Omschrijving:Schaalmodel van molen "De Vlijt" in Marle (buurtschap in Wijhe) achter Zorgcentrum "Het Weijtendaal" na restauratie, herfst, oktober 1998.
De kleine De Vlijt is in 1930 gebouwd door Herman Kelderman (molenaar) uit Marle, als speelgoedmolen voor zijn kinderen Jan en Anneke. In Marle heeft deze molen tot 1981 gestaan, naast de grote De Vlijt. Zoon Jan Kelderman, molenaar van beroep, heeft de molen meegenomen naar Wijhe toen hij hier kwam wonen.
De restauratie in 1998 is uitgevoerd door Wim Hemeltjen en Herman Kappert.
Sinds 25 september 2004 staat de kleine De Vlijt bij de nieuwe eigenaar in Klaaswaal. Deze heeft de molen met passie volledig gerestaureerd en voor het nageslacht bewaard.
Trefwoord:Molen, Windmolen
Personen:1. G.J. (Jan) Veerman, 2. L.J. (Lambert) Stap, 3. J.H. (Jan) Kelderman (molenaar)
Datum:1998-10-00
Datum onzeker:Ja
Opmerkingen:Tekst op achterkant foto.
Zie ook publicatie: "De restauratie van de Kleine Vlijt" in bibliotheek HVW, code 653.2 Wij
Bestandstype:Fotografische documenten
Relatie:http://www.speelmolen.nl/