Wijhe, Dorp, Slotpark, Gevelsteen van villa "Het Slot" 1865.

Vraag: Is het werkelijk de eerste steen of is het de gedenksteen geboorte kind?Ik weet het antwoord

Omschrijving

Deze gevelsteen is te bezichtigen in de hal (hoofdingang) van bejaardencentrum "Het Weijtendaal" waar hij een prominente plaats heeft gekregen. Een deel van "Het Weijtendaal" is vernoemd naar de voormalige villa en heet nu "Het Slot". Tekst van de in 1992 geschreven begeleidende brief: Op 5 januari 1969 "Het Slot" bezocht en op 6 januari 1969 is men begonnen aan het slopen van het slot. Dit was nodig in verband met de bouw van een bejaardencentrum, het latere "Het Weijtendaal". De sloop werd verricht door D. Eisink voor de som van f. 9000,-. Bij het tweede bezoek aan Het Slot op 11 januari 1969 werd de tekst op de gevelsteen aan de noordzijde van het gebouw overgenomen, welke luidt: t I b I p r o t e g e n t I S a n C t a D e I g e n I t r I X V I r g o p I e p o s V e r V n t L f a M V L L e r a t o V e V X or L I b e r I q V e Hieronder volgt de vertaling: Voor uw bescherming Heilige maagd, moeder van God, L.F.A. Muller, zijn vrouw en zijn kinderen hebben dit geplaatst uit eerbied. Wanneer men de grote letters van de tekst bij elkaar optelt krijgt men het jaartal van de gevelsteen aan de noordzijde van Het Slot van 1865 in Romeinse cijfers. Wijhe, 18-11-1992 J. Janssen.

Gegevens

Datum: