Koninklijke bezoeken

Koninklijke bezoeken

Plaatje bij verhaal: wijhe01_1.jpg

Leden van het koninklijk huis hebben in het verleden meermalen het dorp en dus de gemeente Wijhe bezocht, al waren het in de regel maar korte bezoekjes.

Op 25 februari 1814 was de erfprins, de latere koning Willem II, met zijn gevolg te paard op weg van Zwolle naar Deventer. Toen dat in Wijhe bekend was geworden, trokken vele Wijhenaren naar de Brabantse Wagen aan de Dijk om een glimp van de prins op te vangen. Deze steeg van zijn paard, waarna de leerlingen van de dorpsschool onder leiding van meester Van Lienden het Wilhelmus zongen. Terwijl de kerkklokken in het dorp luidden, drukte de prins burgemeester Gilles Schouten de hand en bedankte hem voor de medewerking die hij in 1813 aan de kozakken had verleend bij de opvang van de kozakken en het leggen van een schipbrug tussen Fortmond en Veessen.

Hierna vervolgde de prins z'n weg naar Deventer.

Vriendschappelijke betrekkingen zijn er vaak geweest met de bewoners van de havezate De Gelder. Zo kwam koningin-moeder Emma er op 24 april 1903 op bezoek bij barones Von Knobelsdorff. Zij arriveerde er per trein en reed vervolgens door het dorp naar De Gelder, uitbundig toegejuicht door de Wijhenaren. Er werd haar zelfs en bosje bloemen toegeworpen, wist het weekblad De Wijhenaar te melden.

In diezelfde Wijhenaar werd op 28 mei 1910 aangekondigd dat prins Hendrik "weder" een bezoek kwam brengen aan De Gelder. Hieruit valt op te maken, dat hij er al eerder geweest was. Dit keer gold het een bezoek aan baron W.L. de Vos van Steenwijk, die het landgoed in 1906 had aangekocht.

Van 21 tot 24 september 1937 vonden er grote militaire oefeningen plaats bij Olst en Wijhe. Dit zorgde voor een grote drukte. Het wemelde van militairen. Pantserwagens en kanonnen reden door de Langstraat en vliegtuigen vlogen boven het dorp. Ook bij het pontveer heerste grote bedrijvigheid. Op de ochtend van 24 september arriveerde koningin Wilhelmina in Wijhe. Bij lunchroom Veerman (de huidige Oranjerie) waar de legerleiding zich ophield, liet de koningin zich voorlichten over het verloop van de oefeningen. Hierna vertrok ze via Boerhaar naar Olst.

's Middags verschenen onder luide toejuichingen prinses Juliana en prins Bernhard in een open auto in de Langstraat. Detail: Beatrix was er toen ook al bij, zij het nog in de moederschoot.

In augustus 1946 kwam prins Bernhard opnieuw naar Wijhe tijdens de landbouwtentoonstelling "Wijlanto". Na afloop van het concours hippique reikte hij de prijzen uit in gezelschap van de pasbenoemde burgemeester J.WC. Tellegen.

In zijn studententijd bracht prins Willem Alexander in augustus 1987 enige tijd door in vakantieoord Schaarshoek en tenslotte herinneren we nog even het werkbezoek dat koningin Beatrix in 1991 bracht aan Museum 't Nijenhuis, vakantieboerderij van de ATD 't Zwervel en het natuurgebied De Duursche Waarden in.

Auteur:Rondom de Toren, april 2003
Trefwoorden:Wijhe, Koningshuis en Overijssel, Koninklijke Bezoeken