Wijhenaar Gerrit Jan Hogenakker maakte de reis van zijn leven.

Wijhenaar Gerrit Jan Hogenakker maakte de reis van zijn leven.

Plaatje bij verhaal: arnoldbonninger1852.jpg

Het verhaal van een emigrant uit Wijhe en wie hem volgden uit Wijhe, Raalte, Heino en Olst.

Amerikagangers.

In de tweede helft van de 19e eeuw emigreerden een groot aantal Nederlanders naar Amerika.

Hieronder het verhaal van de Wijhenaar Gerrit Jan Hogenakker en zijn gezin.

Gerrit Jan Hogenakker, borstelmaker, geboren te Wijhe op 15 oktober 1798, gedoopt aldaar op 21 oktober 1798 (NH), overleden te Pella Marion, Iowa Amerika in januari 1865, 66 jaar oud, zoon van Ariaan Hogenakker (borstelmaker) en Hermina Gerrits op 't Zand.

Het gezin is in augustus 1854 vertrokken van uit Deventer naar Amerika, met een in Duitsland geregistreerde boot, de Arnold Boninger geheten. Zij hebben de oversteek gemaakt vanuit Holland, vermoedelijk Rotterdam, waar de meeste boten naar Amerika vandaan vertrokken. Na ca. 7 weken arriveerden zij aan de monding van de St. Lawrence rivier en zeilden vervolgens over die rivier op de grens van Canada en Amerika naar het merengebied van Noord Amerika, om vervolgens via het Ontariomeer, Eriemeer, Huronmeer en Michiganmeer Chicago te bereiken. Onderweg hadden zij wel hoge bergen, de Niagara watervallen gezien en de stroomversnellingen in de St. Lawrence rivier meegemaakt. Dit was niet bepaald zonder gevaar. De vaardigheid van de bemanning werd danig op de proef gesteld. Bij een zeilschip ontbeert men de hulp van motor om in te grijpen en indien nodig de koers te verleggen. Vervolgens gingen zij naar Keokuk Iowa, om tenslotte met paard en wagen naar hun einddoel Pella Iowa af te reizen. Onderweg zullen ze zeker de angst van indianen in hun directe nabijheid hebben ervaren.

Het zijn afstanden van duizenden kilometers en dat met de middelen die hun in die tijd ten dienste stonden.

Gerrit is getrouwd te Wijhe op 21 januari 1829, op 30-jarige leeftijd met

Egberdiena Strunk (22 jaar oud), naaister, geboren te Wijhe op 30 januari 1806, gedoopt aldaar op 23 februari 1806 (NH), overleden te Pella Marion, Iowa Amerika op 7 april 1878, 72 jaar oud, dochter van Jacob Gerrit Strunk (leerlooier, schoenmaker en koopman) en Janna Masier (winkelierster).

Uit dit huwelijk:

1 Johanna Martha Hogenakker, geboren te Wijhe op 30 april 1829, overleden te Adams Nebraska Amerika op 11 oktober 1913, 84 jaar oud.

Johanna is getrouwd te Marion, Iowa Amerika op 30 maart 1855, op 25-jarige leeftijd met Maarten Klein (18 jaar oud), geboren te Leerdam op 2 juli 1836, overleden te Adams Nebraska Amerika op 4 februari 1909, 72 jaar oud, zoon van Gerrit Klein en Hendrika Heikoop.

2 Hermina Hogenakker, geboren te Wijhe op 13 juni 1830.

3 Wilhelmina Hogenakker, geboren te Wijhe op 28 januari 1831, overleden te Pella, Marion, Iowa, Amerika op 5 april 1898, 67 jaar oud.

Wilhelmina is getrouwd te Marion Iowa op 28 oktober 1854, op 23-jarige leeftijd met Hendrik William Boland (28 jaar oud), geboren te Nederland op 6 januari 1826, overleden te Pella Marion Iowa op 6 november 1902, 76 jaar oud, zoon van Nicolaas Boland en Dirkje Fieltjes.

4 Jacoba Hogenakker, geboren te Wijhe op 3 januari 1833, overleden aldaar op 7 april 1833, 94 dagen oud.

5 Adriaan Hogenakker, geboren te Wijhe rond juni 1834, overleden te Deventer op 8 januari 1839, 4 jaar oud.

6 Jacob Gerrit Hogenakker, geboren te Wijhe op 20 juli 1838, overleden te Deventer op 11 november 1839, 1 jaar oud.

7 Ariaan Hogenakker, geboren te Deventer op 16 november 1840, overleden te Pella, Marion, Iowa, Amerika op 22 juni 1919, 78 jaar oud.Ariaan is getrouwd te Knoxville Marion Iowa op 31 augustus 1865, op 24-jarige leeftijd met Heintje Breuklander (18

jaar oud), geboren te Uithoorn op 16 augustus 1847, overleden te Pella Marion Iowa op 17 april 1918, 70 jaar oud, dochter van Hendrik Breuklander en Sophia van Straten.

8 Jacoba Hogenakker, geboren te Deventer op 26 maart 1843,overleden te Pella

Marion Amerika op 28 februari 1918, 74 jaar oud.

Jacoba is getrouwd te Mahaska, Iowa Amerika op 10 augustus 1864, op 21jarige

leeftijd met John Albert Droppers (25 jaar oud), geboren te Winterswijk in

maart 1839, overleden te Pella Marion, Iowa Amerika op 26 oktober 1922, 83 jaar

oud.

9 Hendrik Willem Hogenakker, geboren te Deventer op 23 december 1850,

overleden te Pella, Marion, Iowa Amerika in het jaar 1856, 6 jaar oud.

Andere geëmigreerde personen uit de regio Wijhe naar verschillende bestemmingen tussen 1847-1906 waren:

Vanuit Wijhe

Visser Leonard N.Amerika Dakota 1906

Wimmers Johanna Leonarda N.Amerika 1908

Anton Heijmerikx,

vrijwilliger Historische Vereniging Wijhe.

Trefwoorden:Emigratie, 19e eeuw, Wijhe, Raalte, Heino, Olst, Reizen
Personen:Hogenakker

Er zijn nog geen reacties op dit item